Nederlander met dwarslaesie kan stukje lopen dankzij nieuwe techniek

Nijmegen – De 35-jarige Gert-Jan Oskam raakte zeven jaar geleden grotendeels verlamd door een gedeeltelijke dwarslaesie. Door een nieuwe, en volgens zijn revalidatiebehandelaars van de Sint Maartenskliniek “revolutionaire” techniek kan hij nu weer tientallen meters lopen.

Oskam onderging als eerste Nederlander een operatie bij het team van Grégoire Courtine, een Zwitserse expert op het gebied van zenuwbeschadigingen en dwarslaesies.

Hij kreeg een sonde in zijn ruggenmerg geïmplanteerd en een soort pacemaker in zijn buikholte. De apparatuur zorgt ervoor dat beschadigde zenuwen toch prikkels doorgeven. In combinatie met intensieve fysiotherapie wordt resultaat geboekt: Oskam kan nu in zes minuten weer tachtig meter lopen met elleboogkrukken.

Dr. Ilse van Nes van het Sint Maartenskliniek uit Nijmegen is zeer te spreken over de nieuwe techniek. De patiënt zelf ook. “Ik ben door alle inzet van de afgelopen jaren veel zelfstandiger geworden, maar het kost ook nog steeds erg veel inspanning om stappen te zetten”, zegt hij.

Courtine heeft woensdag zijn onderzoeksresultaten gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Een betrokken revalidatiearts zegt tegen de NOS dat de behandeling alleen werkt voor mensen met een incomplete dwarslaesie.

Bij een complete dwarslaesie is de connectie tussen brein en spieren volledig verdwenen. Bij een incomplete dwarslaesie zijn die connecties beschadigd. Bij deze behandeling kunnen die zenuwbanen herstellen, wat bij drie patiënten lijkt te lukken.

Bron: NU.nl

WALK ON